Wart blisko 100 mld dolarów operator szybkich płatności, Stripe, rozpoczyna masowe zwolnienia. Na bruk pójdzie 14 procent załogi, co odpowiada około 1000 etatów.
Masowe zwolnienia w Stripe. Pracę straci około 1000 osób na całym świecie
Mimo że Stripe nie jest w Polsce tak mocno znany, jak w rodzinnych Stanach Zjednoczonych czy krajach Europy Zachodniej, to jeszcze w 2021 roku jego wycena opiewała na 95 mld dolarów. Dziś, a więc w 2022 roku wartość spółki szacuje się już na około 74 mld dolarów, a spółka mierzy się problemami, które dotykają w ostatnich miesiącach coraz szerszą grupę firm – także z branży fintech.
W czwartek 3 listopada dyrektor generalny Stripe Patrick Collison w notatce przesłanej do pracowników firmy poinformował, że spółka planuje przeprowadzenie masowych zwolnień, w których konsekwencji pracę stracić ma 14 procent z około 7-tysięcznej załogi.
Konieczność tak dużej redukcji etatów w Stripe Collison argumentuje “trudnym klimatem gospodarczym”. Jak sam przyznaje, kierownictwo firmy popełniło „dwa bardzo istotne błędy”, błędnie oceniając, jak bardzo gospodarka internetowa wzrośnie w latach 2022 i 2023 oraz źle szacując tempo wzrostów kosztów operacyjnych.
“Świat znów się zmienia. Mamy do czynienia z uporczywą inflacją, wstrząsami energetycznymi, wyższymi stopami procentowymi, zmniejszonymi budżetami inwestycyjnymi i rzadszym finansowaniem start-upów. We wtorek były sekretarz skarbu powiedział, że Stany Zjednoczone stoją przed „tak złożonym zestawem wyzwań makroekonomicznych, jak kiedykolwiek od 75 lat”, a wiele części rozwiniętych świat wydaje się zmierzać w kierunku recesji. Uważamy, że rok 2022 to początek innego klimatu gospodarczego” – pisze Patrick Collison do swoich pracowników.
“Dla tych, którzy odchodzą: bardzo nam przykro, że podejmujemy ten krok, a John [brat i współzałożyciel Stripe – red.] i ja jesteśmy w pełni odpowiedzialni za decyzje, które do niego doprowadziły” – dodaje dyrektor generalny Stripe.
Według Wall Street Journal Stripe w 2021 roku przetworzył płatności internetowe na łączną kwotę przekraczającą 640 mld dolarów. Współpracuje m.in. z takimi gigantami jak Shopify, ale elastyczność rozwiązań operatora płatności umożliwia jego połączenie z dowolnym systemem e-commerce.