Tworzenie sklepu internetowego może być nie lada wyzwaniem. Szczególnie, gdy nie masz w tym doświadczenia. Należy wtedy podjąć co najmniej kilka decyzji, które będą miały wpływ na to, w jakim czasie Twój sklep powstanie. Podczas lektury tego artykułu dowiesz się, jakie elementy mają znaczenie i co wziąć pod uwagę podczas przechodzenia każdego z nich.
Tworzenie sklepu internetowego – Kilka kroków do tworzenia swojego biznesu online
Wiele osób nadal, mimo upływu lat, podchodzi do własnego sklepu internetowego tak, jakby był on magicznym przepisem na sukces. Jakby wystarczyło tylko go stworzyć, dodać do niego produkty i udostępnić w internecie, a klienci pojawią się znikąd. Niestety w obecnych czasach to już tak nie wygląda, a Ty powinieneś mieć starannie przemyślaną strategię, jeżeli chcesz budować sprzedaż i się rozwijać.
Wybór dobrych produktów to podstawa
Zastanów się, jakie produkty dobierzesz do swojej witryny. Czy zdecydujesz się na dropshipping w stu procentach, czy postawisz na elementy swojej marki? Jakie kategorie produktów będziesz sprzedawał? Gdzie będzie Twoja przewaga konkurencyjna na tle innych podmiotów w branży?
Odpowiedz sobie na te pytania i zweryfikuj model biznesowy. Przelicz marżę i to, ile powinieneś zarabiać, by wystarczyło Ci na rozwój. Znajdź liczby, które Cię satysfakcjonują, a następnie oblicz, czy obrana strategia sprzedażowa ma szansę Cię do nich doprowadzić.
Możesz skorzystać podczas tego procesu między innymi z Lean Canvas.
Nazwa sklepu internetowego
Następnie, gdy już znalazłeś swój “biznes”, czas na jego nazwanie i zaplanowanie tworzenia konkretnej marki. Nazwa sklepu internetowego (domena) powinna odzwierciedlać albo produkty, które sprzedajesz, albo nazwę marki promowanej przez Ciebie.
Decydując się przykładowo na nazwę materacezpazurem.pl stawiasz na produkty, które trafiają do sprzedaży. Stawiając natomiast na mordsa.pl (co nie przedstawia żadnego rodzaju produktu), pokazujesz zaangażowanie w budowanie swojej marki długoterminowo.
Wybór platformy do zbudowania sklepu
Tworzenie sklepu internetowego wymaga również wyboru odpowiedniej platformy. Zazwyczaj przy podjęciu decyzji o własnym sklepie masz do wyboru kilka opcji. Możesz skorzystać z oprogramowania open source, zbudowania dedykowanego sklepu od nowa przez programistę lub gotowe oprogramowanie SaaS.
Selly.pl łączy w sobie oprogramowanie do budowy sklepu i możliwości do zamówień indywidualnych. Korzystając z naszej platformy większość elementów konfigurujesz sam, umieszczasz produkty, łączysz się z dostawcami płatności, wybierasz szablon i działasz.
Zespół doradczy Selly natomiast zadba o to, by szybko i profesjonalnie rozwiązać Twoje problemy.
Wygląd UI / UX
Zadbaj o to, by zaprojektować ścieżkę zakupu dla użytkownika. Pomyśl nad tym, jakie czynności powinien wykonać w danej kolejności, aby dokonać zakupu w sklepie internetowym, a następnie wrócić.
Zwróć uwagę na wygląd samej szaty graficznej, filtrów kategorii, rozmieszczenia elementów, kart produktów i koszyka. Każdy element ma znaczenie w kontekście skutecznej sprzedaży. Jeżeli robiłeś kiedykolwiek zakupy w internecie, pewnie sam wiesz, na ile elementów zwracasz uwagę.
Logistyka i regulaminy
Kolejne kwestie możesz postrzegać jako nieco bardziej techniczne. Warto przemyśleć logistykę, czas dostarczania produktów, zwrotów, reklamacji i innych. Odpowiednio zaplanuj swoje wysyłki i czas ich dostarczenia, a następnie poinformuj klientów w sklepie internetowym zgodnie z prawdą. Jednocześnie pamiętaj, aby zadbać o regulamin w sklepie internetowym.
To najważniejszy dokument w witrynie i najlepiej, by każdy jego element był zgodny z prawem. Jeżeli posiadasz sklep w Selly.pl, możesz skorzystać z pomocy jednego z partnerów.
Płatności i księgowość
Czym płacą Twoi klienci? Jak skonfigurować płatności? Jaką formę działalności wybrać podczas sprzedaży? Jak się rozliczać i wybrać odpowiednią księgową?
Uzyskaj odpowiedzi na te pytania, a następnie zadbaj o to, by wdrożyć odpowiednie rozwiązania do swojego sklepu internetowego. Bardzo korzystnym rozwiązaniem zazwyczaj jest np. implementowanie opcji szybkich płatności internetowych.
Gdy myślisz o własnym sklepie internetowym potrzebna Ci będzie działalność. Księgowość wykonywać możesz na własną rękę lub z pomocą biura rachunkowego, które wyręczy Cię w kwestii znajomości aktualnych przepisów i mechanizmów. Przed skorzystaniem z konkretnego podmiotu postaraj się o to, by sprawdzić opinie na jego temat w internecie.
Rozgłos – Jak sprawić, by marketing działa?
Przejdźmy do ostatniego, lecz równie ważnego elementu jak każdy poprzedni. Marketing, wraz ze strategią, często jest bagatelizowany w firmach. Niestety to właśnie sprawia w pewnej części przypadków, że firmy nie utrzymują się długo na rynku.
Trudno to zrobić, gdy brakuje Ci pomysłu na komunikację, grupy docelowe, przewagi konkurencyjne i plan działań. Nie bagatelizuj marketingu i zadbaj o starannie wykonaną strategię komunikacji. Trafiając w odpowiednie nisze masz większe szanse na sukces.
Podsumowanie
Podejdź do tworzenia własnego sklepu internetowego poważnie i nie traktuj żadnego z elementów po omacku. Przy obecnym poziomie konkurencyjności w niemal branży potrzebujesz silnej przewagi. Powodzenia!
Tworzenie sklepu internetowego krok po kroku – materiał partnera.